Undervisningsmateriale

Skolen er et vigtigt sted for børn at lære at svømme. En national undersøgelse af danskerne svømmefærdigheder, fortaget af YouGov i 2014 for Dansk Svømmeunion og TrygFonden, viser at hver andet barn i alderen 7-14 år ikke kan svømme sikkert. Udover at Skole OL Svømning skal være en sjov idrætsoplevelse for danske grundskoler, så er ønsket også, at flere børn lærer at svømme sikkert gennem svømmeundervisningen i skolen. Derfor har Dansk Svømmeunion udviklet flere forskellige aktiviteter og materialer, som I kan gøre brug af i jeres svømmeundervisning.

AquaSchool.dk

AquaSchool.dk er Danmarks største webportal fyldt med øvelser, lege og aktiviteter med tilhørende billed- og videomateriale, der gør det nemt at udvikle sjov, udfordrende og motiverende svømmeundervisning til børn.

Gratis online inspiration til bedre svømmeundervisning

Svømmeundervisere kan finde inspiration til svømmeundervisningen via mere end 1800 øvelser og aktiviteter, med mulighed for at sammensætte dem i undervisningsplaner. AquaSchool.dk er udviklet af Dansk Svømmeunion og alle øvelser, aktiviteter og undervisningsforløb i AquaSchool er niveautilpassede med fokus på svømmestilarterne brystsvømning, crawl, rygcrawl og butterfly samt de fire grundlæggende færdigheder balance, bevægelse, elementskift og vejrtrækning.

Klik ind på Aquaschool.dk og lad dig inspirerer til en endnu bedre svømmeundervisning.

AquaChamp

I mærkekonceptet ‘AquaChamp’ har Dansk Svømmeunion, i samarbejde med Dansk Skoleidræt og svømmelærere fra de danske grundskoler, udviklet to mærker særligt til svømmeundervisning i skolen.

Skolesvømningsmærker udviklet med afsæt nye forenklede fælles mål

‘Skolesvømning 1’ og ‘Skolesvømning2’ samler færdigheder der er vigtige at kunne i og omkring vand, og støtter på bedste vis op om færdigheds- og vidensmålene for svømning (vandaktiviteter) i den danske grundskole. Mange skoler benytter allerede mærkerne og de tilhørende undervisningsmaterialer i deres svømmeundervisning – blandt andet til at tydeliggøre elevernes færdigheder i- og omkring vand.

Læs mere om skolesvømningsmærkerne samt mærker i svømning og livredning her.

 

Klassen Svømmer Langt

‘Klassen Svømmer Langt’ er den populære landsdækkende aktivitet til svømmeundervisningen på 2. og 3. klassetrin, hvor alle klassens elever skal svømme så langt de kan på bare 20 minutter.

En aktivitet for hele klassen og diplomer til alle

I bestemmer selv hvilken dag i vil konkurrere i forbindelse med jeres normale svømmeundervisning. Der er hverken krav til svømmestil eller tempo og hjælpermidler er tilladt hvis der er behov for det. Det betyder at alle elever kan deltage og bidrage til klassens samlede resultat i jagten på den ærefulde sejr og de flotte præmier. Vinderklasserne er de klasser der svømmer flest meter i gennemsnit pr. elev i klassen.

Læs mere om ‘Klassen Svømmer Langt’ og tilmeld jer her.

 

Projekt: ”Alle skal lære at svømme”

I Danmark er vi så heldige, at vi aldrig er langt væk fra havet. Derfor synes vi i Danmark også, at det vigtigt at man lærer den grundlæggende færdighed det er at kunne svømme. Præcis som vi også synes, at det er vigtigt, at vi lærer at cykle tidligt i livet.

Ambitionen er, at flere skal lære at svømme

Siden 2015 har Dansk Svømmeunion og TrygFonden samarbejdet om projekt ”Alle skal lære at svømme” med ambitionen om, at flere danskere skal lære at svømme, så de kan begå sig sikkert på, ved og i vandet. Undersøgelser viser nemlig, at hvert andet barn i alderen 7-14 år svømmer usikkert og at det samme gælder for hver tredje voksne. Spørgsmålet må derfor være, om vi gør det på den bedst mulige måde i Danmark.

Særligt fokus på svømmeundervisning i skolen

Svømmeundervisningen i den danske grundskole er vigtig, hvis ambitionen om, at alle skal lære at svømme, skal opnås. Men undersøgelser viser, at hvert fjerde barn i Danmark modtager svømmeundervisning i skolen, og at mange af de der gør ikke lærer at svømme. Blandt andet derfor er svømmeundervisning i skolen omdrejningspunktet for projektet, som har lagt sit fokus på at søge nye måder at bedrive skolesvømmeundervisning på.

I samarbejde med Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring på Syddansk Universitet har projektet, siden 2015, gennemført mere end 40 udviklingsforløb landet over, med deltagelse af mere end 2000 elever, som alle har testet alternative måder at organisere svømmeundervisning i skolen på. Undervisningen er blevet flyttet til yngre klassetrin end de normale 4. og 5. klassetrin, undervisningsforløb er blevet kortere, mere intensive og med længere lektioner og så er undervisningen også blevet flyttet ud i havet, på stranden, i havnebade og lignende.

Inspirationsseminarer – april 2018

Projekt “Alle skal lære at svømme” vil i april 2018 afholde tre inspirationsseminarer rundt om i landet, hvor erfaringerne fra praksisforskningsforløbene vil blive præsenteret og hvor inspirationsmaterialer til kommuner, skoleledelser og svømmeundervisere samt svømmeklubber involveret i skolesvømmeundervisningen, vil blive præsenteret.

Læs mere om projekt ”Alle skal lære at svømme” på allesvoemmer.dk eller se projektets aktiviteter på #allesvømmer på de sociale medier.

Følg os