Klumme: Ny start for bevægelse i folkeskolen – hvordan?

26/08/2022

Af Janni Thrane, Projektleder for Skole OL

I denne uge deltog Skole OL i en konference på Christiansborg. Overskriften var ”Ny start for bevægelse i folkeskolen – hvordan?”

Bag konferencen stod Diabetesforeningen, Danmarks Idrætsforbund (DIF), DGI, Dansk Skoleidræt og Børnevægt i balance.

Politikere og fagfolk fra en række forskellige organisationer, skoler, kommuner, fritidslivet mv. var samlet, og alle var helt enige om, at bevægelse i folkeskolen skal prioriteres. Bevægelse giver smil på læben, trivsel, fællesskab, læring og sundhed. Adjektiverne om, hvorfor bevægelse er så vigtig var mange – og positive.

Men hvordan får vi bevægelsen bredt ud?

Lovkrav om bevægelse i skolen

I 2014 kom en ny skolereform, som indførte mere bevægelse i skolen. Det blev et krav, at der min. skulle være 45 min. bevægelse i løbet af skoledagen. Det er nu tid til at se på dette meget omdiskuterede lovkrav – skal det fjernes, og hvad skal i så fald komme i stedet for?

Jeg har altid syntes, at kravet om de 45 min. var et lidt pudsigt krav – hvordan skulle man måle det? Kunne man virkelig ikke finde på en mere ”håndgribelig” måde at sikre bevægelse i skolen på?

Nu sad vi så der i salen på Christiansborg – og det er ikke første gang. Flere gange siden loven blev indført er bevægelse i skolen og kravet om de 45 min. blevet diskuteret, og hver gang er alle helt enige om, at bevægelse er vigtig, men det er ikke rigtig lykkes at få det implementeret på skolerne. Og vi kommer ikke videre ved at nikke og give hinanden et klap på skulderen.

På vej mod en sundhedskatastrofe

På konferencen var der en ekstra dimension på ”problemet” – bekymringen for børns sundhed og trivsel.
Jeg bliver så utrolig trist, når jeg hører, hvordan det går den helt forkerte vej med børns sundhed. Børn mistrives, de bevæger sig ikke nok, de lever usundt, og Diabetes Foreningen forudser, at der inden for blot få år vil være en markant stigning i børn og unge, som har diabetes.

Vi kan holde nok så mange gode konferencer, og vi kan pege fingre i alle mulige retninger, men hvad får vi egentlig ud af det?

Vi kan alle tage hvert vores ansvar. Dét synes jeg var en vigtig udgangsreplik fra Bjørn Friis Neerfeldt fra Dansk Skoleidræt. Med så mange gode kræfter samlet ét sted og alle enige om, at noget skal gøres, så SKAL noget gøres. Vi kan ikke bare sidde og vente på, at nogen sparker bolden, som ligger lige foran os ind i det mål, som vi alle er enige om skal rammes – en rigtig fin metafor fra formanden fra Diabetes Foreningen, Jørgen Andersen.

I Skole OL vil vi gerne tage vores ansvar og uden at blive alt for høje i hatten, så mener vi, at vi kan bidrage på flere områder – OG vi vil rigtig gerne samarbejde. Meget kan vi gøre alene, men endnu mere kan vi gøre sammen.

Jeg glæder mig meget over, at vi er så mange, som kan og vil det bedste for børns sundhed og bevægelsesglæde. Heldigvis er det hele heller ikke bare røde tal og kurver, der bevæger sig i en forkert retning. Rigtig mange steder i kommuner, på skoler og i idrætsforeninger, går det godt, og i Danmark er op i mod 90 procent af alle børn aktive i en idrætsforening, men vi skal have de sidste med.

Naturlig bevægelse – helt uden at tænke over det

Skolen er en helt central arena. Her er der adgang til alle børn, og skolen er der, hvor børn dannes og uddannes til livet. Et liv, som ikke kun skal dreje sig om at kunne læse, skrive, regne og begå sig i samfundet, men også et liv med en sund og aktiv livsstil som en naturlig del af hverdagen.

I Skole OL bygger vi bro mellem skoler og foreninger. Vi præsenterer skolerne for en række forskellige sportsgrene, som alle er blevet versioneret, således fællesskab og mulighed for store smil og grin er i højsæde. Til Skole OL dyster klasserne sammen som ét hold, og alles præstationer tæller. Vi ser, hvordan eleverne får succesoplevelser, hvordan de motiveres af at møde trænere fra lokale idrætsforeninger, og så ser vi, at lærerne bliver inspireret og tager Skole OL’s principper med sig i deres undervisning.

Skole OL er ikke kun stævneaktiviteter, hvor klasserne tager ud og besøger de lokale idrætsforeninger, Skole OL er også undervisningsmaterialer og -forløb, hvor lærerne får en masse inspiration til bevægelsesaktiviteter, som ikke kun behøver at høre til i idrætsundervisningen.

Bevægelse skal nemlig ikke kun høre til i idrætsundervisningen. Bevægelse skal være et didaktisk greb. Et greb, som alle lærere skal uddannes i – uanset, hvilken faglærer man er. Bliver bevægelse til en naturlig del af alle læreres værktøjskasse, så bliver bevægelse også en naturlig del af elevernes hverdag, og det er præcis det, som eleverne efterspørger, siger formanden for Danske Skoleelever, Marie Holt Hermansen.

Bevægelse skal være en naturlig del af hverdagen. Meningsfuld og motiverende bevægelse, som ikke bare er at blive sendt ud at løbe en tur om skolen. Men vi ved også hos Skole OL, at det ikke bare lige er at implementere bevægelse i fag som dansk, kristendomskundskab og samfundsfag. Vi ved godt, at lærerne også skal have ressourcer og sparring. For meningen er heller ikke, at lærerne blot skal overøses med ekstra opgaver, uden der er hjælp og viden at hente. Vores opgave er at hjælpe og støtte lærerne, og det betragter vi, i Skole OL, som en af vores fornemmeste opgaver.

Sammen om bevægelse

Alle er vi enige om, at bevægelse er godt – for rigtig mange ting og derfor skal bevægelse være en helt naturlig del af alles hverdag i skolen, på arbejdspladsen, i fritiden og i hjemmet.

Hvad skal der til for at lykkes? Det kan vi snakke rigtig meget om, og det skal vi, men vi skal også handle, og vi skal stå sammen om at finde løsningerne.

Skole OL er vi klar til at invitere på en kop kaffe og udvide og dele erfaringer fra vores store netværk af skoler, lærere, elever, specialforbund, foreninger, trænere og kommuner.

I ringer bare!