Undervisningsmateriale

Svømmeundervisning i grundskolen har afgørende betydning, hvis alle børn skal lære at svømme. En national undersøgelse af danskernes svømmefærdigheder, fortaget af analysevirksomheden YouGov i både 2014 og 2017 for Dansk Svømmeunion og TrygFonden, viser dog, at kun hvert andet barn i alderen 7-14 år er en sikker svømmer og at færre børn i dag, lærer at svømme i skolen.

Udover at Skole OL Svømning skal være en sjov idrætsoplevelse for elever i den danske grundskole, så er ønsket derfor også, at flere børn bliver trygge ved vandet, lærer at svømme sikkert og får gode oplevelser i vandet gennem svømmeundervisningen i skolen. I Dansk Svømmeunion vil vi gerne understøtte den gode svømmeundervisning i skolen og vi har derfor udviklet flere aktiviteter og materialer, som I frit kan gøre brug af i jeres svømmeundervisning.

Svømningiskolen.dk

Vi har gjort det nemt og har derfor samlet en masse aktiviteter, undervisningsmaterialer samt den nyeste viden om udvikling af svømmeundervisning i skolen, som vi har opnået gennem vores projekt sammen med TrygFonden – et projekt vi kalder for ’Alle skal lære at svømme’. Forsknings- og innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring, Dansk Skoleidræt og Danmarks Idrætsforbund har været vigtige partnere i projektet.

Alt sammen er nu frit tilgængelig på www.svømningiskolen.dk.

God fornøjelse!

Baggrund

I Danmark er vi så heldige, at vi aldrig er langt væk fra havet, søer og lignende. Derfor synes vi i Danmark også, at det er vigtigt at lære den grundlæggende færdighed det er, at kunne svømme. Præcis som vi også synes, at det er vigtigt, tidligt i livet, at lære den grundlæggende færdighed det er, at kunne cykle.

Siden 2015 har Dansk Svømmeunion og TrygFonden samarbejdet om projekt ’Alle skal lære at svømme’ med ambitionen om, at flere danskere, gerne tidligt i livet, skal lære at svømme, så de kan begå sig sikkert på, ved og i vandet. Undersøgelser viser nemlig, at hvert andet barn i alderen 7-14 år er en usikker svømmer og at det samme gælder for hver fjerde voksne.

Og vi ved at svømmeundervisning i den danske grundskole har afgørende betydning, hvis ambitionen om at alle skal lære at svømme, skal opnås. Men undersøgelser viser, at hvert femte barn i Danmark ikke modtager svømmeundervisning i skolen, og at mange af de børn der faktisk modtager svømmeundervisning i skolen, ikke lærer at svømme. Derfor retter vi et særligt fokus på svømmeundervisning i skolen og har bl.a. i samarbejde med Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring på Syddansk Universitet, siden 2015, gennemført mere end 40 udviklingsforløb landet over, med deltagelse af mere end 2000 elever, som alle har testet nye alternative måder at organisere skolesvømmeundervisningen på. Undervisningen er blevet flyttet til yngre klassetrin end de normale 4. og 5. klassetrin, undervisningsforløb er blevet kortere, mere intensive og med længere lektioner og så er undervisningen blevet flyttet ud i havet, på stranden, i havnebade og lignende.

Følg os