Skole OL Triatlon Tast Selv

Sådan laver du Skole OL Triatlon Tast Selv

For at hjælpe jer bedst muligt har vi lavet en vejledning til, hvordan I kan organisere og afholde Skole OL Triatlon.

Hvis det er muligt i forhold til corona-restriktioner, kan man godt have flere klasser i gang samtidig, det vil give mere liv og spænding under konkurrencen.

Tidsmæssigt kan I forvente at det tager ca. 1 t. 20 min. for et hold at gennemføre. Hvis eleverne er godt forberedt, kan det derfor afholdes i en dobbeltlektion.

I kan i denne film se, hvordan det foregår (dog med svømning i stedet for 1. omgang løb)

Ud over denne vejledning kan I finde undervisningsmateriale på http://undervisning.skoleol.dk/.
Det er både muligt at sammensætte sit eget forløb eller vælge et allerede sammensat forløb.

Hold og tidtagning

Skole OL Triatlon er en klassekonkurrence, hvor klassen konkurrerer i en Mix Stafet. Hver klasse deles op i hold med fire elever på hvert hold. Hver klasse skal stille med minimum fire hold, og der skal være både piger og drenge på hvert hold (ex. 2 + 2 eller 1 + 3).

Hvert hold laver en stafet, hvor den første på holdet starter med at løbe 1 km, cykle 3 km og løbe 1 km.
Når eleven har været igennem alle tre discipliner, sender elev nr. 1, elev nr. 2 på holdet af sted. Dette gøres med en ”high five”. Sådan fortsætter holdet, indtil alle fire elever har været i gennem.

Når den sidste på holdet er på vej i mål, står resten af holdet klar (ca. 20 m. inden målstregen) og hele holdet løber samlet i mål, hånd i hånd.

Alle hold bliver sendt afsted samtidig, og der kan registreres en tid på holdet hver gang en elev giver ”stafetten” videre, men det er holdes samlede til der er det vigtigste at få noteret.
(se skema til registrering af tider). Klassens 4 hurtigste holds tider bliver lagt sammen og indtastet på Skoleol.dk

Ruter

Når man planlægger afholdelse af Skole OL Triatlon, kan man opdele det i fire områder:
Skiftezone, Løberute, Cykelrute og Målområde.
Det er vigtigt at alle distancer er målt korrekt op, så tiderne kan sammenlignes med andre klasser, der deltager på andre ruter – Fair Play.
Den mest sikre måde at opmåle ruterne på er med et målehjul. Men hvis man ikke har det, kan man bruge en GPS opmåling med mobilen, et træningsur eller på https://ruteplanner.iform.dk/

Skiftezonen er det sted hvor løbe- og cykelruter starter og slutter (med undtagelse af når holdet løber i mål). I skiftezonen er elevernes cykler placeret. Cyklerne kan eksempelvis stå i stativer eller ligge på en græsplæne. Prøv at organisere skiftezonen så eleverne ikke løber i vejen for hinanden.
Skiftezonen fungerer også som det område, hvor skiftet mellem eleverne foregår, man kan evt. lave et separat område i skiftezonen til dette.
Det er også fra skiftezonen at løbe og cykelrute går fra, de kan enten have hver sin udgang (som vist på figuren) eller den samme. Tænk dog på at eleverne ikke går i vejen for hinanden.
Det er forbudt at cykle inde i skiftezonen!

Løberuten skal være 1 km og kan bruges til begge omgange løb, ruten kan være en rundstrækning på 1 km. Man kan godt have en kortere rundstrækning, der så løbes flere omgange, så det samlet bliver 1 km. Man kan også have en ud-hjem rute (ex. 500 m ud og 500 m hjem). Løberuten skal på den sidste del deles, så der er mulighed for både at løbe ind i skiftezonen eller i mål, når hele holdet har været igennem alle tre discipliner.

Cykelruten kan være den sværeste at planlægge, da det her er vigtigt at tænke på sikkerheden!
Vælg derfor helst ruter hvor eleverne kan cykle sikkert og gerne uden trafik, eller på stier. Ruten kan enten være på rundstrækning eller ud-hjem.

Målområdet udspringer af løberuten og markeres evt. med beach flag. Målstregen skal være så bred, så hele holdet samlet kan løbe i mål. Den kan markeres med farvet tape, udendørs spray eller et tov.

God fornøjelse 😊