DEBATINDLÆG: Kan konkurrence være sund?

16/08/2023

”Hvem kommer først op til lågen, hvem får den største gulerod i posen, hvem får først serveret aftensmad, hvem er stærkest…?”

Debatindlæg af projektleder for Skole OL, Janni Thrane

Hjemme hos os er der fuld knald på konkurrencerne. De opstår hos børnene helt af sig selv og er en naturlig del af vores hverdag – fra brætspillene med familien til boldspillene i skolegården og stævnerne i foreningerne. Egentlig betragter jeg slet ikke mig selv som et konkurrencemenneske, men lad os være ærlige – lidt konkurrence gør altså tingene lidt sjovere.

Konkurrenceparadokset
Konkurrenceelementet kan være et paradoks i idræt og sport – og i livet for den sags skyld. Det skal balanceres og ikke kompromittere børn, unge og voksnes trivsel. Og desværre findes der også usund konkurrence, hvor alt handler om, hvem der opnår de bedste resultater og højeste karakterer, de største muskler, den fladeste mave, kommer på førsteholdet, vinder flest medaljer osv. Den usunde konkurrence handler mange gange om, at vi sammenligner os selv med andre – i stedet for blot at se på os selv. Og så er alle desværre heller ikke altid lige gode vindere og tabere.

Klassekonkurrencer i børnehøjde
I Skole OL er det vigtigt for os at skabe en sund konkurrencekultur. Vi har fokus på fairplay, holdånd og den gode taber- og vindermentalitet. Skole OL er bygget op omkring klassekonkurrencer, hvor alles præstationer tæller.

Alle Skole OL’s konkurrencer er udviklet i samarbejde med specialforbund og foreninger og er tilpasset til børn på en måde, så det bliver sjovere og lettere for alle at bidrage til konkurrencen. Eksempelvis kan klasserne dyste i ”speed-længdespring-stafet” i atletik, hvor alle spring giver point. Eller i roning, hvor alle elever skal ro i romaskinen, men også samarbejde om at lave hurtige skift i maskinen, så klassen hurtigst muligt kan ro 4.000 m sammen.

Elever, som ikke normalt er blandt de bedste til idræt i klassen, deltager således i langt højere grad på lige fod med klassekammeraterne og er vigtige for klassens samlede resultat. Dét giver holdånd.

Klassefællesskab og trivsel
Tilbagemeldingerne fra lærerne taler da også sit tydelige sprog. 96 % af lærerne oplever en øget trivsel i klassen af at deltage i Skole OL og over 80 % siger, at de deltager i Skole OL for at styrke fællesskabet i klassen.

Konkurrenceelementet har naturligvis betydning for skolernes deltagelse og bidrager til at gøre det hele lidt sjovere. Der er noget på spil, noget at stå sammen om og kæmpe for. Men det er fællesskabet og holdånden mere end selve konkurrencen, som samlet set har betydning for skolernes deltagelse i Skole OL.

Klasserne tager afsted til stævner sammen, og det er selvfølgelig sjovt at kunne vinde over naboskolen og måske endda kvalificere sig til finalen. Men når vi når til finalen, ser vi, at konkurrencen glider i baggrunden. Bevares, eleverne vil gerne vinde, men allermest oplever vi, hvordan de hygger sig sammen med deres klassekammerater. De kæmper sammen, de hepper på hinanden og giver high fives. Og de møder andre skoler og klasser fra hele landet.

Jeg sammenligner det ofte med at deltage i et større motionsløb. Alle er med for at få en god oplevelse og konkurrer måske lidt med sig selv eller med dem, man er taget til løbet sammen med. Men meget få bekymrer sig om, hvem der egentlig vinder. Det vigtigste er oplevelsen og følelsen af at have gjort sit bedste.

Tilmeldingen er åben

Det fællesskab, som vi med Skole OL lykkes med at skabe rundt om selve konkurrencen, er helt afgørende for de gode oplevelser. For når alle i klassen kan være med, bidrage og føle sig vigtige for klassens resultater, så bliver konkurrencen sjov og kan have en positiv effekt på børnenes trivsel og på klassefællesskaberne. Eller som en af idrætslærerne selv udtrykte det ved finalen i juni: ”Klassen havde en fest med konkurrenceelementet.”

I det forgange skoleår har over 50.000 børn konkurreret i over 120 lokalstævner fordelt over hele landet. Og i juni kunne vi byde næsten 7.000 finalister velkomne til Skole OL-finalen i Billund.

Et nyt skoleår er nu i gang, og vi håber på at byde endnu flere skoleelever velkomne til nogle sjove dage med fokus på idræt og bevægelsesglæde og ja – en lille smule konkurrence 😊

Tilmeldingen er åben her på www.skoleol.dk.